Každé dítě prochází ve svém vývoji určitými krizovými obdobími.
Která období lze považovat za krizová ve vývoji dítěte a dospívajícího?
Jak reagovat na problémy dětí a dospívajících a jakou formou je pomoci řešit?
Co je podstatné pro vývoj dítěte v jednotlivých vývojových fázích?
Co především formuje dítě v jeho vývoji?Možnosti prevence a intervence ze strany jednotlivých dospělých i společnosti jako celku
Cíl semináře
Cílem je seznámit pracovníky OSPOD, speciální pedagogy, výchovné poradce, učitele MŠ i ZŠ, ředitele dětských domovů, logopedy, pediatry, opatrovnické soudce a další zájemce, kteří s dětmi a dospívajícími pracují, s vybranými otázkami vývojové psychologie.
Vzhledem k zaměření posluchačů bude v celém programu věnována pozornost otázkám deprivace a traumatizace a možnostem jejich reparace.
S respektem k časovým možnostem bude probíráno:
- Subdeprivace ve vlastní biologické rodině
- Instituce a její výchovné možnosti a omezení v předškolním věku
- Význam rodiny pro dítě a dospívajícího
- Co je resilience a vulnerabilita dítěte
- Děti a rozvody
- Střídavá péče a možná rizika
- Náhradní rodinná a institucionální péče o dítě a její úskalí
- Prevence aneb výchova k manželství a rodičovství na školách
Obsah semináře
Obecný úvod k vývoji dítěte
Socioemocionální vývoj dítěte a jeho počátky
- Nové poznatky o prenatálním vývoji dítěte a jeho významu pro další psychický vývoj dítěte
- Mateřská senzitivní perioda a protó-sociální chování novorozence
- Osobnost novorozence, kojence a batolete
- Význam pouta (attachment) mezi matkou a dítětem
- Specifika otcovské a mateřské role pro zdravý vývoj dítěte
Předškolní dítě a jeho svět
- Osobnost předškolního dítěte
- Formování identity dítěte
- Dětská hra a její význam
- Předřečový a řečový vývoj dítěte
- Problematika bilingvních rodin
- Dlouhodobá, střednědobá a krátkodobá příprava dítěte na nástup do školy
Nástup dítěte do školy
- Problematika školní zralosti
- Adaptace dítěte na školu a adaptační obtíže
- Domácí příprava na školu se začínajícím školákem
- Možnosti posílení součinnosti mezi školou jako vzdělávací institucí, rodiči a dítětem
- Osobnost dítěte mladšího školního věku
Biopsychosociální aspekty dospívání
- Osobnost pubescenta
- Hledání vlastní identity
- Význam vrstevnické skupiny
- Mezigenerační konflikty
- Adolescentní moratorium
- Růst zájmu o sexualitu
- Volba partnera
- Volba profesní orientace
- Období sociální patologie
Psychická deprivace a traumatizace dítěte
Vzhledem k zaměření posluchačů bude v celém programu věnována pozornost otázkám deprivace a traumatizace a možnostem jejich reparace.
S respektem k časovým možnostem bude probíráno:
- Subdeprivace ve vlastní biologické rodině
- Instituce a její výchovné možnosti a omezení v předškolním věku
- Význam rodiny pro dítě a dospívajícího
- Co je resilience a vulnerabilita dítěte
- Děti a rozvody
- Střídavá péče a možná rizika
- Náhradní rodinná a institucionální péče o dítě a její úskalí
- Prevence aneb výchova k manželství a rodičovství na školách
Kazuistiky a diskuse
Každá část programu bude doplněna diskusí, konkrétními případy lektora i účastníků kurzu a odkazy na odbornou literaturu a jejími ukázkami.
Aliaves & Co. a. s., Vyšehradská 320, PRAHA 2, IČ: 28988230, DIČ: CZ28988230