Cíl semináře
Cílem akreditovaného semináře je seznámit posluchače s problematikou nakládání s majetkem obcí, a to jak s ohledem na regulaci v oblasti práva veřejného, tak práva soukromého. Účastníci budou seznámeni s rozsahem možných právních jednání a jejich zasazení do systému práva. Vedle povinností plynoucích z právních předpisů se kurz zaměří na náležitosti smluv, kdy bude poukázáno na nejčastější problémy, které se v praxi vyskytují. Bude pojednáno o možných důsledcích nedodržení zákonem stanovených povinností. Příslušné postupy budou demonstrovány na praktických příkladech.
Obsah semináře
1. Vymezení rozsahu pojmu nakládání s majetkem
- Nabývání a zcizování majetku
- Zřizování služebností, práva stavby
2. Právní předpisy upravující povinnosti obcí při nakládání s majetkem
- Zákon o obcích
- Zákon o zadávání veřejných zakázek
- Povinnosti plynoucí z dalších právních předpisů (zákon o finanční kontrole, zákon o registru smluv, zákon o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů
3. Formální náležitosti právních jednání z hlediska veřejného práva
- Náležitosti záměru dle zákona o obcích
- Znění schvalovacích doložek
- Odůvodňování odchylky od ceny obvyklé
- Odpovědnost volených funkcionářů
- Formální a obsahové náležitosti uzavíraných smluv
- Forma uzavírané smlouvy
- Některá zvláštní ujednání smluv – smluvní pokuta, výpověď smlouvy, odstoupení od smlouvy
4. Rozdělení právních jednání mezi jednotlivé orgány obce
- Pravomoci zastupitelstva obce
- Pravomoci rady obce
- Přenesení rozhodování na jiné orgány
5. Následky pochybení při nedodržení stanovených povinností
- Neplatnost jednání nebo neplatnost smlouvy
- Náprava nesprávného postupu