| 
 ·        Specifika problémového chování u mládeže 
 - Identifikace rizikového chování: záškoláctví, agresivita, útěky z domova. 
- Faktory ovlivňující rizikové chování: rodinné, sociální, psychologické vlivy. 
- Projevy chování: odpor vůči autoritám, impulzivita, vyhledávání rizikových skupin. 
·        Základy efektivní komunikace s mládeží  
- Aktivní naslouchání: respekt k názoru, empatie, podpora otevřeného dialogu. 
- Vedení rozhovoru: zklidňující tón, strukturované otázky. 
- Překonávání bariér: zvládání odmítavého postoje, respekt k odlišnostem 
·        Kurátor a jeho význam 
- Právní rámec: povinnosti a pravomoci kurátora v sociální kuratele. 
- Hlavní úkoly kurátora: prevence, ochrana, podpora dětí v krizových situacích. 
- Spolupráce s dalšími složkami: komunikace se školou, rodinou a odbornými zařízeními. 
·        Budování důvěry a spolupráce s mládeží 
- Důvěra a respekt: zásadní prvky pro vytvoření vztahu s mládeží. 
- Podpora pozitivních změn: posílení motivace, povzbuzení k zodpovědnosti. 
- Navázání vztahu: přístup založený na empatii, autenticita ve vystupování 
·        Specifické postupy pro práci s mládeží v různých situacích 
- Strategie pro práci s agresivním chováním: zajištění bezpečnosti, omezení rizik. 
- Práce s mládeží se sklony k útěkům: způsoby, jak podpořit bezpečné chování. 
- Případové studie: příklady běžných scénářů a jejich řešení. 
·        Krizová intervence a doporučené postupy 
- Krizová intervence: kroky pro zvládnutí akutních krizí, bezpečný přístup. 
- Prevence ohrožení bezpečnosti: znalost pravidel pro krizové situace. 
- Spolupráce se složkami IZS: přivolání pomoci, efektivní komunikace. 
 |