Cíl semináře
Seminář si klade za cíl přiblížit posluchači oblast sociální služby a to jak v teoretické rovině, tak v praktických odpovědích.
Omezování svéprávnosti osoby, která pro své duševní onemocnění není schopna řešit záležitosti svého života, je v dnešní době poměrně diskutované téma.
Tito lidé nejsou schopni vést plnohodnotný běžný život. Často jsou poměrně konfliktní a svým jednáním se dovedli do těžkých životních situací (dluhy, bezdomovectví, přestupky, trestné činy atd.). Lze těmto lidem pomáhat? Jaké má veřejný opatrovník oprávnění a možnosti ovlivnit život opatrovance? Jak je nahlíženo na celkový institut opatrovnictví? Proč je vnímán spíše negativně? Proč opatrovníci „nemají zastání“ u svých nadřízených pracovníků?
Obsah semináře
- Historie, právní podklad, proč se dostala "detence" do zákona o sociálních službách
Rozdíl mezi svéprávností a schopností se rozhodovat
- Rozdíl mezi schopností sjednat a ukončit smlouvu osoby s rozumovou vyspělostí, svéprávností, bez svéprávnosti, omezené ve svéprávnosti, pod opatrovnictvím, bez opatrovníka, s plnou mocí, s rodinou.
Jednání se zájemcem
- v zastoupení, s opatrovníkem, na základě plné moci, bez zastoupení
- se souhlasem, bez souhlasu
Přijetí do služby
- Jednání při přijetí do sociální služby, kdo za koho, kdy a co ujednává a podepisuje, kdy je platná smlouva a kdo si musí odpovědět "detenční" otázky.
- Jaké podklady musí mít osoba, která podepisuje smlouvu za někoho, kdo už není schopen říci "ANO, chci službu".
- Jaké opatření musí udělat služba, když osoba do služby NECHCE.
- Jaké opatření musí učinit opatrovník či pracovník obce s rozšířenou působností, když ten za koho podepisují smlouvu do služby NECHCE (nebo nevíme, zda chce/nechce)
Projevení vážně míněného nesouhlasu ve službě
- Jak rozlišit souhlas od nesouhlasu?
- Jak rozlišit nesouhlas a projev nemoci, pruzení, odpor, negaci?
- Příklady z praxe.
Jak situaci s nesouhlasem řešit?
- Rozdíly, když je osoba schopna jednat, když je pod opatrovnictvím a opatrovník chce/nechce situaci řešit, když zde není opatrovník?
- Jak může situaci řešit sám opatrovník, případně sám uživatel?
- Co hrozí rodině a opatrovníkovi při ne/řešení nesouhlasu?
- Musí služba svolat komisi a rozhodnout o nesouhlasu?
Oznámení soudu, metodika
- Od kdy běží lhůta?
- Co je podstatou oznámení?
- Jak dlouho vést evidenci?
- Jak případ popsat?
- Proč se musí oznamovat soudu?
- Co hrozí, když se soudu neoznámí?
- Může se k řízení vyjádřit i někdo jiný než služba (uživatel, zástupce, opatrovník, rodina, ombudsman, státní zástupce)?
- Dostupná metodika.
Trestněprávní rovina
- Může být pracovník, opatrovník, rodinný příslušník, zařízení trestně stíhán/o?
- Jaká je odpovědnost zúčastněných?
Rozsudek soudu a opatření
- Možnosti soudního rozhodnutí a přezkumu držení v zařízení?
- Jaké závěry soud může učinit, co z nich vyčíst a jak postupovat.
- Příklady z praxe.
Závěr
- Rekapitulace obsahu programu, řízená diskuze, dotazování.