Cíl semináře
Tento seminář detailně přiblíží význam otcovské a mateřské role pro zdravý psychický vývoj dítěte se zaměřením na specifické chování otce a matky vůči dítěti. Probírány budou témata jako je výlučná péče jen jednoho z rodičů, střídavá péče, a také téma „dítě ve výlučné péči otce“, které je v české společnosti relativně nové. Zvláštní pozornost bude věnována období raného věku, předškolnímu období a době dospívání. Součástí semináře bude i praktická část, ve které budou představovány konkrétní kazuistiky a bude vedena diskuze s účastníky kurzu o konkrétních případech z jejich praxe. Účastník vzdělávacího programu si jeho úspěšným absolvováním osvojí nejnovější poznatky z oblasti vývojové a sociální psychologie a své poznatky bude schopen aplikovat v oblasti svého působení.
Obsah semináře
Jak správně přistupovat k problémům dětí z neúplných rodin?
Jak hájit zájem zdravého psychického vývoje dítěte, když jsou rodiče dysfunkční?
Kdy volit výlučnou formu péče a kdy střídavou?
Nejnovější poznatky týkající se neúplné rodiny, z oblasti vývojové psychologie?
Nejčastější problémy, které řeší děti a dospívající v jednotlivých fázích svého vývoje?
Jak významná je role matky a otce v jednotlivých fázích vývoje dítěte a dospívajícího?
Pokud se setkáváte s těmito či podobnými otázkami, právě Vám je určen tento seminář.
V rámci semináře budou kromě jiného představeny konkrétní kazuistiky a nabízíme možnost probrat zde i vaše vlastní případy.
Seminář je určen pracovníkům OSPOD, sociálním pracovníkům, pedagogům, pediatrům, opatrovnickým soudcům, psychologům, a dalším profesím, které jsou v denním kontaktu s dětmi a dospívajícími a poskytnout dostatek odborných informací na dané téma.
Co charakterizuje dnešní „moderní“ rodičovství?
Jak významná je role matky a otce v jednotlivých fázích vývoje dítěte a dospívajícího?
· Charakteristické znaky současného rodičovství ve vztahu k psychickému vývoji dítěte
· Fluidní, málo stabilní, proměňující se rodinné vztahy, alternativy rodinného soužití (neúplná rodina, znovusložená rodina, rodinné vztahy „na dálku“)
· Modus vivendi, současné rychlé životní tempo, převládající hodnoty, zaměření na zájem jednotlivce
· Příliš „zralí“ rodiče, odkládání rodičovství do pozdějšího věku a s tím spojené souvislosti, jako příkladně zaměření rodičů na vlastní karierový růst, statusové dítě, vysoké ambice rodičů…
· Hyperrealita, vstup nových neživých médií do rodinných vztahů, a především do vztahů dítěte
· Popis specificity otcovské a mateřské role a její význam ve výchovném působení na dítě. Jednotlivé vývojové etapy s akcentem na význam matky a otce ve výchově a v procesu formování osobnosti dítěte
· Význam rodičovských rolí pro výchovu a zdravý psychický vývoj dítěte
· Aktivní hybatelé – pasivní konzumenti, málo společně vykonávaných pracovních i volnočasových aktivit dětí s rodiči, chybění modelů chování a autorit pro vývoj dítěte
· Rizika výlučné péče jednoho z rodičů
· Rizika střídavé péče
· Dítě v péči otce
· Individuální x kolektivní výchovné působení na dítě předškolního věku, jeho klady a rizika
· Komplementarita rodičovských postav
Aliaves & Co. a. s., Vyšehradská 320, PRAHA 2, IČ: 28988230, DIČ: CZ28988230